STD (pohlavně přenosné nemoci)

STD (sexually transmitted diseases) –pohlavně přenosné nemoci se šíří nějakou formou sexuální aktivity. Některé z nich můžou být přenášeny i jinou cestou. Patří k chorobám, které vykazují zejména v poslední době nárůst počtu onemocnění. Představují velký zdravotní problém, především mezi mládeží a mladými dospělými vstupujícími do sexuálního života. Průběh těchto onemocnění je často bezpříznakový, což má vliv na jejich další šíření. Proto představují větší riziko přenosu na sexuální partnery. Neléčené pohlavní nemoci a jejich komplikace mohou způsobit poruchy plodnosti, ovlivnit průběh těhotenství (potraty, předčasné porody), ale mohou se přenášet i na plod (poškození dítěte s trvalými následky).

Rozlišujeme infekce šířené téměř výhradně pohlavním stykem. Tyto nemoci podléhají povinnému hlášení, evidenci, sledování osob podezřelých z nákazy nebo pacientů po léčbě a epidemiologické pátrání po zdroji či kontaktu infekce. Infekce šířené téměř výhradně sexuálně: kapavka (gonorrhoea), příjice (syphilis), měkký vřed (Haemophilus ducreyi), venerický granulom (chlamydióza), ingvinální lymfogranulom (donovanóza).

Stručně o nejčastějších  pohlavních onemocněních:

Příjice (lues, syfilis) se projevuje u obou pohlaví v místě vstupu červenou skvrnkou až vředem. Jeho velikost je do 1 cm. Bývají zduřeny i uzliny v tříslech. Toto stádium je vysoce infekční. Pokud není nemoc léčena, objeví se asi za 2 měsíce vyrážka na celém těle, na zevních rodidlech a v ústní dutině se objevují ploché puchýřky. Současně se objevuje zvýšená teplota, bolest hlavy, kloubů, únava… Po pěti až deseti letech neléčení dochází k postižení centrálního nervového systému, srdce, cév a kostí. Včasnou diagnostikou a léčbou antibiotiky  se dá těmto závažným komplikacím zabránit.

Chlamydiové infekce Představují celkem 50–60 % všech nespecifických zánětů močové trubice. Výskyt chlamydiových infekcí stoupá v období zvýšené sexuální aktivity, střídáním sexuálních partnerů a zejména nechráněným pohlavním stykem. Inkubační doba se pohybuje mezi 7–21 dny. Až v 70–80 % probíhá infekce asymptomaticky.  U ženy způsobují záněty děložního hrdla- hojný výtok, intermenstruální krvácení, výtok a krvácení po pohlavním styku, eventuálně bolesti v podbřišku. Infekce může progredovat ascendentně na endometrium, tuby a může být příčinou mimoděložní gravidity či sterility.U mužů bývá pálení a bolesti při močení. Při bezpříznakovém průběhu, muž se stává trvalým zdrojem infekce pro všechny sexuální partnerky. Léčba je antibiotická.

Mykoplazmatické infekce urogenitálního systému . Často jsou součástí normální mikrobiální flóry (u sexuálně aktivních osob se nalézají až v 70 %), výskyt u nemocných s urogenitální infekcí je 2–4 × vyšší a mohou být hlavním etiologickým agens a to zejména u imunodeficitního organizmu.  Mezi mykoplazmata lidského urogenitálního systému patří Mycoplasma hominis, Mycoplasma genitalium, Mycoplasma fermentas, Mycoplasma incognitum, Ureaplasma urealyticum. Klinicky se projevuje jako potíže s močením, časté močení, výtoky, zarudnutí  a otok v oblasti ústí močové trubice. Mohou být příčinou zánětu děložního čípku, vejcovodů  či ledvin.  Často ale průběh je asymptomatický (bez projevů).  Léčba je podobná s léčbou chlamydiových infekcí.

Kapavka (gonorrhoea) postihuje především močové a pohlavní orgány (močovou trubici, sliznici konečníku, děložního čípku). Odtud se může šířit do děložní dutiny a vejcovodů. U mužů se projevuje pálením při močení a zelenožlutým výtokem z močové trubice. Onemocnění u žen má méně příznaků než u mužů a nemusí být výrazně vyjádřeny. Většinou jsou to bolesti v podbřišku a hnisavý výtok z pochvy. V chronické fázi onemocnění ženy udávají jen nepravidelné močové obtíže (pálení) a hlenovitý výtok. Nutná je léčba antibiotiky. Pokud není žena včas a dostatečně přeléčena, je riziko poškození zejména vejcovodů a následná neplodnost.

Infekce způsobené viry (lidský papillomavirus (HPV), herpes simplex virus (HSV), molluscum contagiosum, hepatitidy).

Mezi virové sexuálně přnosné infekce patří kondylomata - bradavičnaté, obvykle nebolestivé výrůstky v oblasti zevních rodidel a pochvy, jeden z projevů HPV-infekce. Výrůstky vznikají už několik měsíců po infekci papilomavirem. Inkubační doba je nejčastěji 3 měsíce. Výskyt HPV-infekce v populaci je velmi častý, udává se, že více než 80 % populace do 30 let se s touto infekcí setká. Přenos je sexuálním kontaktem, kontaktem u pečující osoby, vzácně z porodních cest matky na dítě. Samotný papilomavirus se nedá vyléčit, jde pouze o potlačení projevů jeho infekce.

Léčba může být  Chemická: 10–25% roztok podophyllinu, podophyllotoxin (Wartec crm 0,15 %), kyselina bi- a trichloroctová.  Imunomodulační, antivirová, cytostatická: aldara crm (Imiquimod 5%), interferon alfa, 5-fluorouracil.  Chirurgická: abraze (vhodné spíše u solitárních projevů), totální excize u rozsáhlých ložisek, nevýhodou je možná recidiva v jizvě a další již komplikovaná léčba.  Fyzikální: kryodestrukce tekutým dusíkem (velice účinná, často zdlouhavá, bolestivá destrukční metoda, vyžadující pravidelná opakovaná ošetření), ablace elektrickou kličkou, elektrodiatermokoagulace.  Velmi účinnou metodou je laser.  Je vhodné zvážit očkování vakcínou, která je účinná na HPV viry, způsobující kondylomata.

Genitální herpes.Primární infekce herpetickým virem se zpravidla získává v době dospívání a zůstává celý život v latenci s možností reaktivace. Původcem infekce je Herpes virus hominis – sérotypy převážně HSV 2 (genitální) a asi ve 20 % HSV 1 (orofaciální). Inkubační doba je 3–5 dnů a zdrojem infekce je člověk. Infekce probíhá v oblasti genitálu (vulva, cervix, perineum,  uretra), perigenitálně a perianálně . Může být  asymptomatická.  Primoinfekce často  probíhá s celkovými příznaky, subfebrilním až febrilním stavem, bolesti hlavy,  celkovou svalovou slabostí  s následným výsevem drobných vezikul , brzy praskají a tvoří se drobné bolestivé eroze,  u žen může primoinfekce vyvolat erozivní až nekrotizujíci cervicitidu, může se objevit výtok, dysurické potíže,  rekurentní projevy jsou doprovázeny prodromálními příznaky (palčivost, bolestivost), klinické projevy jsou většinou menšího rozsahu,  u gravidních – nebezpečí přenosu infekce na dítě.

Léčba je pomocí zevního krému, protivirových léků v tabletách a léky proti bolesti.

Trichomoniáza – viz samostatný článek

Samostatnou kapitolou mezi STD infekcemi tvoří infekce HIV s následným rozvojem onemocnění AIDS.

Prevence pohlavních chorob:

• Partnerská věrnost, sexuální abstinence, omezení počtu sexuálních partnerů

• Používání kondomů při pohlavním styku (nezaručuje 100% ochranu)

• osvěta v rizikových populacích a šíření informací o bezpečném sexu

• vyhledávání a zajištění bezpříznakových osob a osob infikovaných s příznaky, které však nejspíše samy nevyhledají lékařskou pomoc

• účinná diagnostika a léčba infikovaných osob

• léčba a osvěta sexuálních partnerů osob nakažených pohlavní nemocí