Pro Váš aktivní život: Vyšetření funkce štítné žlázy (TSH, fT4, anti-TPO)

Štítná žláza patří mezi žlázy s vnitřní sekrecí a její hlavní funkcí je syntéza a regulace hormonů tyroxinu (T4) a trijodtyroninu (T3), které obsahují jód. Je umístěná ve dvou lalocích před hrtanem. Její hormony významně ovlivňují metabolismus člověka. Onemocnění štítné žlázy postihuje asi pět procent mladších žen a až 15 procent starších žen. Nedostatečná činnost štítné žlázy se projevuje mnoha problémy, mezi které patří zvýšená únava, zimomřivost, problémy s vylučováním, ale také problémy psychického charakteru, nezájem o okolí a celkové snížení výkonnosti. V některých případech může naopak dojít ke zvýšení funkce této malé, ale nesmírně důležité žlázy. Příznaky spojené s tímto stavem jsou zrychlený tep, hubnutí, nervozita, třes rukou, podrážděné oči a nespavost.

K čemu slouží v organismu štítná žláza?

Správná funkce štítné žlázy je tedy důležitá pro fyziologické fungování organismu a hormony štítné žlázy významně ovlivňují také vývoj plodu u těhotných žen. Včasným záchytem poruch štítné žlázy a jejich léčbou se zabrání možnému nedostatečnému vývoji mozkové kůry plodu a tím se zabrání nebezpečí zhoršeného fyzického a psychického vývoje nenarozených dětí. Zároveň se u takto postižených žen zahajuje léčba, která je v počátcích onemocnění málo nákladná a zabrání rozvoji mnohem závaznějších onemocnění srdce a cév nebo zažívacího traktu, která vyžadují mnohem nákladnější léčbu.

Existují poruchy, kdy imunitní systém jedince nesprávně rozpoznává některé složky vlastní štítné žlázy jako složky cizí a začne produkovat protilátky proti štítné žláze (např. anti-TPO). To může vést k zánětlivému onemocnění štítné žlázy, k poškození tkáně a k poruše její funkce. Pravděpodobnost onemocnění štítné žlázy je čtyřikrát vyšší u žen než u mužů.

Jaká vyšetření související s onemocněním štítné žlázy se v laboratoři provádějí?

Onemocnění štítné žlázy je po cukrovce nejběžnější poruchou žláz s vnitřní sekrecí. Počáteční příznaky tohoto onemocnění se snadno přehlédnou nebo je pacient mylně považuje např. za přirozený projev stárnutí. Činnost štítné žlázy je řízená z podvěsku mozkového hormonem, který se nazývá TSH. Je to jeden z důležitých regulačních mechanismů, který se takto podílí na mnoha funkcích těla.

V laboratoři se obvykle u pacientů nejdříve vyšetřuje vlastní hormon štítné žlázy fT4 (volný tyroxin) a hormon podvěsku mozkového (hypofýzy) TSH. U těhotných žen je vhodné navíc provést vyšetření protilátek proti štítné žláze (anti-TPO). Toto vyšetření souvisí s abnormální imunitní reakcí organismu proti vlastní štítné žláze.

Problematika nedostatečné funkce štítné žlázy matky (vysoká hladina TSH a nedostatečná koncentrace fT4), resp. nebezpečí rozvoje zánětu štítné žlázy (vysoká hladina anti-TPO protilátek) u matky po porodu jsou natolik závažné, že je vhodné vyšetřovat tyto parametry a upozornit na případné riziko. Na druhé straně je tato porucha dobře léčitelná, přičemž léčba nijak neohrozí ani matku ani plod.