Těhotenství a štítná žláza

Štítná žláza má významný vliv jak na schopnost otěhotnět, průběh těhotenství a porodu, tak i na psychický vývoj dítěte. Poruchy funkce štítné mohou vyvolat problémy s otěhotněním - anovulační cykly. Rovněž může dojít ke komplikacím v těhotenství - potratu, předčasnému porodu, abrupci placenty, častějšímu porodu císařským řezem.

Příznakem nesprávné funkce ŠZ mohou být únava, ospalost, změny psychiky, sklon k depresím, zácpa, ale někdy je diagnostika obtížná, protože všechny tyto potíže mohou být i průvodními znaky těhotenství.

Správná funkce štítné žlázy je klíčová pro zdravý růst a vývoj plodu, zvláště jeho nervové soustavy. Nejdůležitějším obdobím z tohoto hlediska jsou první tři měsíce těhotenství, kdy se orgány zakládají a procházejí největšími změnami. Plod je právě v této době nejzranitelnější vůči různým škodlivým vlivům. Některým je možné se vyhnout (alkohol, kouření, stres), jiným nikoli (onemocnění matky).

Laboratorně zachycené odchylky parametrů štítné žlázy jsou u těhotných žen relativně časté (asi v 5 %). V těhotenství se zvyšují nároky na funkci štítné žlázy. Řada žen je z hlediska štítné žlázy rizikových, např. mají pozitivní protilátky proti štítné žláze nebo trpí nedostatkem jódu. Mimo těhotenství jejich štítná žláza ještě stačí vytvořit dostatek hormonů pro organismus ženy. Avšak již v počátku těhotenství může dojít nedostatku hormonů pro matku i pro plod. A přitom právě v prvním trimestru je plod nejcitlivější k nedostatku mateřských hormonů. Přibližně od 12. gestačního týdne si plod dokáže sám tvořit tyreoidální hormony a není již na matčiných tolik závislý.

Včasným vyšetřením co nejdříve po zjištění těhotenstvía ideálně ještě před otěhotněním lze odhalit rizikové ženy a správnou léčbou zabránit následkům neléčené poruchy.

V těžkých případech může nedostatek hormonů štítné žlázy matky vést ke zhoršení inteligence a špatnému prospívání dítěte. Avšak i méně závažný nedostatek, který je relativně častý, může nepříznivě ovlivnit duševní vývoj dítěte. Může mu ubrat několik bodů IQ či vyvolat poruchy soustředění ve škole.

V současné době bohužel plošný screening  poruch štítné žlázy v těhotenství zdravotní pojišťovny nehradí. Pokud není prokazatelný rizikový ukazatel – může žena požádat o vyšetření a zaplatit si je sama.

Řada žen v těhotenství vůbec netuší, že má sníženou funkci ŠZ. Pokud se však začne včas léčit, onemocnění negativně neovlivní ani průběh gravidity, ani dítě.